torsdag 17 juni 2010

public service

Som ni alla säkert har förstått så har en hyfsat stor del av mina sjukskrivna timmar spenderats framför tvn. Det visas en jävla massa skit på tv, vilket jag tror att de flesta håller med om även utan större erfarenhet av sysslolösa dagar. Jag har dock blivit positivt överraskad. De här dagarna har jag visserligen varit deppig, sysslolös, och drabbad av prestationsångest, men jag har även blivit sjukt allmänbildad. Det visar sig, att även genom att titta på tv kan man lära sig saker om världen. Jag har sett dokumentärer (ibland dokumentärserier eller helt enkelt vanliga program) som debatterar och/eller informerar om Sydafrika och VM i Sydafrika, prostitution i Europa, USAs terrorkrig och sjukvårdssystem, monarkin och dess historia i Sverige, oljespill och global uppvärmning. Jag trodde faktiskt inte att detta förekom i sådan utsträckning.
Jag har kommit fram till att:
a. Det visas faktiskt program på tv i syfte att utbilda och informera oss invånare om vad som händer i världen, varför det händer, och från vilka synvinklar det kan belysas.
b. Även vinstdrivande tv-kanaler visar dessa typer av program.
och c. det kanske ändå finns hopp för att svenne banan blir mer medveten och börjar skaffa sig en åsikt.

Så, det kan faktiskt vara värt att kolla igenom tv-tablån en eller kanske två gånger varje dag. TV4's utbud har under dessa dagar sträckt sig till väletablerade biosuccé-dokumentärer à la Michael Moore vilket man kan ha åsikter om. Även det faktum att det må vara ett spel för gallerierna att slinka in en eller två dokumentärfilmer i månaden för att sedan kunna säga att man bidrar till att svenskarna blir mer allmänbildade, men det är andra diskussioner. Summan av kardemumman är ändå att det faktiskt finns en möjlighet att lära sig saker genom att titta på burken utan att behöva ha en specialkanal, och det blev iaf jag överraskad över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar