torsdag 16 juli 2009

sista kvällen i kungsör




Efter en dag med rykande, nästan brinnande däck, fika och lyxsallad på Silvia, och ett uthålligt solande i Sundbyholm har jag äntligen bestämt mig för att gå och lägga mig. Jag flyger till Finland imorgon så jag borde sovit för länge sedan, men packningen drog ut på tiden och jag ville hinna googla finska fotografer innan jag drar för att få lite finsk input inför mitt projekt. Har verkligen fastnat för Susanna Majuri.

Kollade på väderleksrapporter över finska nordlandet och det ser inte bra ut - verkar mest bli regn hela veckan, men jag tänker fortsätta hoppas på solssken ändå. Om det regnar kommer det bli svårt att klara en småstad som Kuhmo i 10 dagar, trots mina 4 böcker.

Såhär dagen innan resan har jag gripits av en mindre panik över att jag inte kan någon finska. Går igenom det här varje gång jag har en finlandsresa inplanerad; mitt modersmål är verkligen något jag borde ha tagit tag i vid det här laget. Jag är för gammal för att skylla på att mamma inte lärt mig snacka under min uppväxt. Bar ur samtliga överfulla lådor ur min garderob i jakt på den gamla finskaboken min mamma köpte till mig för 5 år sedan, men när jag, med kroppen full av panik, rusade över till henne för att fråga plockade hon fram boken ur hennes bokhylla. Hon visste exakt var den låg. Nu finns den nedpackad i mitt handbagage.

Off I go.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar