onsdag 4 mars 2009

Sool

Jag och malin blev kattägare igår då hennes föräldrar kom hit på kvällen och lämnade av en grå sådan vid namn Sool. Den är fin, ganska stor och extremt finurlig - jag har nu spenderat 20 minuter på att rannsaka varje hörn i vår lägenhet på jakt efter honom - utan resultat! Han är dödstyst, inte ett knyst har jag hört, och jag har ändå varit hemma i åtminstone en timme (!). Funderar på att köpa en liten halsbandsklocka så att det går att hålla koll på honom -  då skulle jag förmodligen sluta inbilla mig fasoner som att han har rymt hemifrån, eller att han ligger klämd någonstans bakom en möbel..

Annars har det varit ganska jobbigt idag, eller i alla fall i skolan. Morgonen började bra, men när jag var framme vid universitet efter den långa tunnelbaneturen kände jag mig trött, seg, och omotiverad. Efter att ha kämpat med att inte somna under den första av tre föreläsningar bestämde jag mig för att åka hem. Shoppade strumpor inne i stan istället,  och krånglade till det för det stackars kassabiträdet då jag köpte fel sort; hittade nya, billigare (två gånger); och sedan inte kunde hitta kvittot så att jag kunde få tillbaka pengar och "köpa om". 

Äntligen påväg hem från centralen träffade jag på ett par söta (speciellt en av dem) gummor med huvudschaletter som varken kunde läsa eller tala svenska eller engelska, och som (enligt en kvinna bredvid) behövde komma till Skärholmen. Jag tog dem under mina vingar och åkte med dem hela vägen, trots att jag skulle av 2 stationer innan. De var så gulliga, vi sade knappt ett ord till varandra på vägen dit, och då satt vi ändå mitt emot varandra i drygt 20 minuter. De lyckades berätta att de var från Iran (de gav mig en kaka som smakade cocos och sa "Iran") och jag kände mig härlig när vi var framme och kramades och de tack tack tack. Fick till och med en puss på kinden :).

Jag åkte hem från skolan i hopp om att komma hem många timmar tidigare än planerat, men det blev istället en halvtimmes "vinst". Vet inte riktigt hur jag lyckades med det.
Nu ska jag sova, och sedan får vi se om jag lyckas fokusera på böckerna ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar